Technique: Graphics. Different kinds of carbon over fabriano paper and stereo recording. Variable measures.
2016 - ] entre [. Le Laboratoire Galery. México City.
More tan twenty years ago I have used drawing as a tool for producing musical scores, developing each time new and different graphic techniques, some that lean towards organic drawing, while others are more iconographic or symbolic. In this project I tried to draw but from a new perspective, not trying to do a graphic score or musical representation, but drawing in a completely free way, starting from the sound of moving carbon over the paper, as if it was a new instrument. The process of discovering these new manners of drawing is not unrelated to music, because the musical gestures are intrinsic in my formation and experience as a musician, as an improviser. This is the origin of the different strategies that I developed, for example, a dot is a short sound, a long trace is a long sound, the carbon textures are equivalent to noisy sounds. like the pressure of a violin bow over its strings, circular and escaped outlines could also be instrumental circular sounds that end up elsewhere. From these series of drawings, I chose 14 of them and showed them as a kind of bigger score that unfolds in time and space.
I decided to present these series with the sounds that created them, but in a non linear way, and with added silences between each one. At the end, time is the main factor that unfolded the traces and sounds present in this work.
Sonidos Trazados - Drawings at Le Laboratire Galery.
Desde hace mas de veinte años he utilizado el dibujo como una herramienta para producir partituras musicales, desarrollando cada vez más distintas técnicas gráficas, algunas que van más hacia el dibujo y otras que son más bien iconográficas y sígnicas. En este proyecto he intentado ponerme a dibujar pero desde un ángulo completamente nuevo, ya no se trata de intentar hacer partituras gráficas, representaciones musicales, sino de dibujar de manera completamente libre a partir del sonido del carboncillo sobre el papel, como si es tratara de un nuevo instrumento. El proceso de descubrir estas nuevas maneras de dibujar no esta desligado de la música, ya que la gestualidad musical es intrínseca en mi formación y experiencia como músico e improvisador. Este es el origen de las distintas estrategias que desarrollé, por ejemplo, un punto es un sonido corto, un trazo largo es un sonido largo, las texturas son equiparables a los sonidos ruidosos como el de la presión de un arco en las cuerdas de un violín, los trazos circulares y fugados son también sonidos instrumentales circulares que luego culminan en otra cosa. De la serie de dibujos que realicé, escogí 14 y los expuse a manera de una nueva gran partitura que se va desdoblando en el espacio y en el tiempo.
Decidí presentar esta serie de dibujos junto con sus sonidos, pero de manera no lineal, y con silencios. Al final, es el tiempo, lo temporal, el factor que ha desdoblado los trazos y los sonidos presentes en la obra.