La Sierra de San José- Saint Jospephs Saw

Technique: Sculpture and acrilic painting. "De Oído". Le Laboratoire Gallery. Mexico City. 

 

This archaic tool has a very ancient origin, since its name is linked to Saint Joseph, the famous carpenter of Nazareth. Its originality lies in the fact that it can be disassembled, since it works by means of a rope tensioner. This work, which constitutes a readymade intervened with acrylic paint, belongs to my series: The object’s ontology. In this case, my intervention consisted of painting some elementary geometric figures on the central wooden post of the tool, remembering the motifs that the North American Indians painted on some of their totemic sculptures, which serve to commemorate the ancestral traditions of a family or clan. Finally, the parentheses or sound waves painted in the center of the post indicate that the wooden element resting on it can be raised to be struck, making an analogy to the Japanese Shishi Odoshi, an ancient mechanical device made up of a piece of bamboo, which functions with water from a fountain or a stream, and that strikes the other end when it has been filled due to gravity. This is still used in Zen Buddhist temples by monks, as a meditative focal point.

Esta arcaica herramienta tiene un origen muy antiguo, ya que su nombre está ligado a San José, el famoso carpintero de Nazareth. Su originalidad reside en que se puede desarmar, ya que funciona por medio de un tensor de cuerda. Esta obra, que constituye un ready made intervenido con pintura acrílica, pertenece a mi serie: La ontología del objeto. En este caso, mi intervención constituyó en pintar algunas figuras geométricas elementales en el poste de madera central de la herramienta, recordando los motivos que los indios de América del Norte pintan en algunas de sus esculturas totémicas, que sirven para conmemorar las tradiciones ancestrales de una familia o clan.  Finalmente, los paréntesis u ondas sonoras pintadas en el centro del poste, señalan que el elemento de madera apoyado en él, puede alzarse para ser percutido, haciendo una analogía al Shishi Odoshi Japonés, un dispositivo mecánico antiguo conformado por un pedazo de bambú, que funciona con el agua de una fuente o de un riachuelo, y que percute el otro extremo cuando este se ha llenado de agua por causa de la gravedad, y que es todavía utilizado en los templos Budistas Zen por los monjes, como un punto meditativo focal.

 

 

 

La Sierra de San José. De la serie: La Ontología del Objeto. "De Oído". Galería Le Laboratoire. Ciudad de México. 2023.