Technique: 5 paintings. Acrilic and Tools over wood plates. 70 x 99 cm.
For many years I have dedicated myself to collecting antique objects acquired at antique and flea markets, like laboratory flasks, voltmeters, cassette and open reel recorders, and particularly tools of all kinds, mechanical, carpentry, etc. My fascination with these utensils comes mainly from their beauty linked to the idea of the Duchampian ready made, but behind it, there is also curiosity about the use to which they were given. My idea of collecting has always been based on the latent project of turning these objects into works of art, giving them new life, reactivating them. This is the first time that I display a small percentage of my collection on wooden canvases, composing with them in a “musical” way, creating visual movements, reactivating them, using mainly basic geometric shapes that for me are linked to the engineering perfection of the XIX and XX century. In the Object-Oriented Ontology philosophy, objects exist independently of human perception. These can be given a philosophical, aesthetic and artistic significance, and although they were created by man and then forgotten due to obsolescence, they continue to function perfectly. Although it is true that these tools can exist without human attention, it seems more interesting to me to reactivate them in new ways, and confront them again with their creator, establishing a new communicative link with them. The aesthetics of my works cannot help but be linked to the futurist origin of the demand for machines, but in this case, the objects also look elsewhere, as if to a synesthesia between music and painting (musical variations), or even the humor of comics and cartoons.
Desde hace muchos años me he dedicado a coleccionar objetos antiguos adquiridos en los mercados de antigüedades y de pulgas, como frascos de laboratorio, voltímetros, grabadoras de casetes y de carrete abierto, y particularmente herramientas de todo tipo, mecánicas, de carpintería, etc. Mi fascinación por estos utensilios viene principalmente de su belleza ligada a la idea del ready made Duchampiano, pero detrás de ella, está también la curiosidad por el uso que se les daba. Mi idea de coleccionar ha tenido siempre una base en el proyecto latente de convertir a estos objetos en obras de arte, en darles vida nueva, reactivarlos. Esta es la primera vez que despliego un pequeño porcentaje de mi colección en lienzos de madera, componiendo con ellas de manera “musical”, creando movimientos visuales, reactivándolas, usando principalmente formas geométricas básicas que para mí están ligadas a la perfección ingenieril del siglo XIX y XX. En la corriente filosófica Ontología Orientada a Objetos, los objetos existen de manera independiente a la percepción humana. A estos se les puede dar una significación filosófica, estética y artística, y aunque ellos fueron creados por el hombre y luego olvidados por culpa de la obsolescencia, siguen funcionando a la perfección. Aunque es cierto que estas herramientas pueden existir sin la atención del ser humano, a mí me parece más interesante reactivarlos de nuevas formas, y confrontarlos de nuevo con su creador, establecer un nuevo vínculo comunicativo con ellos. La estética de mis obras no puede dejar de estar ligada al origen futurista de la reivindicación de las máquinas, pero en este caso, los objetos miran también hacia otros lados, como a una sintestesia entre música y pintura (variaciones musicales), o incluso al humor de los comics y de los dibujos animados.
La Ontología del Objeto. General view of the five works. "De Oído". Galería Le Laboratoire. Ciudad de México.
La Ontoloía del Objeto No.1
La Ontoloía del Objeto No.2
La Ontoloía del Objeto No.3
La Ontoloía del Objeto No.4
La Ontoloía del Objeto No.5