Trama de Tramas

8:52, for bass and contralto recorders and two digital tracks, Mexico City, 2018

 

Trama de Tramas. Victoria Spain, 2019. Interpreter: Anna Margules.

 

In this work I tried to imagine a series of images formed by different patterns of lines, curves and points that are ordered and permuted in an algorithmic way, creating balanced but complex textures, like in the graphic work of the North American conceptual artist Sol LeWitt. Nonetheless, Sol Lewitt designs are homogeneous and there is not a soloist element. In Trama de Tramas, the recorder flutes that play in an alternate way are some times are integrated to the textures or else they generate an independent drawing that interacts with the electronic sound textures in a permanent way. The formal correspondence between the arts is not new. Since the beginning of the XX century, Vassily Kandinsky found a clear relationship between music and painting. At that moment, the formal language of the visual arts was not as exact as the musical language. On the other hand, the musical aesthetic did not try to approach the abstraction in painting. Trama de Tramas is then an essay to make the abstract relationship between visuality and sound conscious, to create a music that is seen while it is listened to, and also a music that can be translated into a series of drawings that are unfolded in a temporal way along with a guide line, a soloist element that exercises with total freedom an eternal drift.

 

Anna Margules

 

En esta obra intento imaginar una serie de cuadros fomados por distintos patrones de lineas, curvas y puntos que se ordenan y se permutan de manera algorítmica, creando texturas equilibradas pero complejas, como en la obra gráfica del conceptualista norteamericano Sol LeWitt. Sin embargo, los dibujos de LeWitt son homogéneos y no hay un solista. En Trama de Tramas las flautas de pico que tocan de manera alterna, a veces se integran a las texturas o a veces generan un dibujo independiente que no obstante interactúa con las texturas de los sonidos electrónicos de manera permanente. La correspondencia formal entre las artes no es nueva, ya desde inicios del siglo XX Vassily Kandinsky tuvo clara la relación entre música y pintura. En ese momento el lenguaje formal de las artes plásticas no era tan exacto como el de la música, mientras que este último tampoco intentaba acercarse a la abstracción de la pintura. Trama de Tramas es un intento de volver consciente la relacíon abstracta entre visualidad y sonido, de crear una música que se vea mientras se escucha, o que también pueda traducirse en una serie de dibujos que se desdoblan de manera temporal junto con una línea guía, un elemento solista que ejerce con libertad total su deriva.