Light and Dust
Version for contralto saxophone and two digital tracks, 9:40, Mexico 2013. Interpreter: Omar López.
The title of this piece was inspired in the cosmic
interstellar phenomena of dust and gas clouds which eventually collide creating
stars and planets, but also in stellar globular cumulus where we can experience
an incredible visual underplay between stars and light through the wonderful
images taken by powerful telescopes, or by watching the via lactea in a clear
night.
The composition was based in the different timbre qualities of the oboe instrument,
but it also uses electronic transformed sounds coming from his brothers and
cousins (Bass oboe, English horn, and Bassoon).
I particularly worked with the incredible multiphonic sounds produced by them,
also with different sound iteration techniques such as bisbigliando, double
staccato, frullato, and with glissandi sounds.
This work was started at the electronic studio of the Banff Center for the
Arts in Canada back in 1998 using recorded samples from Canadian Oboe player
Lawrence Cherney, but it was left unfinished until 2005 when thanks to a grant
from the Sistema Nacional de Creadores I was finally able to finish it at
my own studio in Mexico City.
Years later, a new version of the piece was made for contralto saxophone for Omar López.
Omar López
El título de esta obra (luz y polvo), esta inspirado
en los fenómenos interestelares cósmicos de polvo y nubes de
gas que eventualmente chocan creando estrellas y planetas, pero también
en los cúmulos globulares interestelares con los que podemos experimentar
un juego visual interesante debido a las texturas de luz que emiten, ya sea
mediante las fotografías tomadas por poderosos telescopios, o simplemente
mirando la vía láctea en una noche de cielo claro.
La composición esta basada en las diferentes cualidades de timbre del
oboe, pero en ella también uso sonidos electrónicos transformados
de sus hermanos y primos, el oboe bajo, el corno ingles y fagot).
Trabajé particularmente con los sorprendentes sonidos multifónicos
producidos por estos instrumentos, así como con técnicas de
iteración como bisbigliando, doble estacato, frulato y glissandos.
Esta obra fue comenzada en el estudio electrónico de Banff en 1998,
pero fue terminada hasta 2005 gracias a una beca del sistema nacional de creadores.
Años después. hice na nueva versión para saxofón contralto para Omar López.