|
Ecosistemas II
8:40, for flute, alto flute, clarinet, bass clarinet and two channels, Mexico City, 2009
Ecosistemas II - Cepromusic Ensemble, 2019
This was originally a composition for 6 channels commissioned by the IMEB institute in Bourges on November 2008, and finished in May 2009. All the material of the piece was generated at the IMEB studios using digital and analog gear, and then it was mainly mixed at my personal studio in Mexico City.
The main idea of this work was to create a sonic metaphor of acoustic ecosystems, having different species from different geographies and climates. I wanted to generate a diversity of sounds that interrelate to each other, to make transitions that go from noisy textures to periodic sounds, but contemplating also the sounds that exist between the discontinuous and the continuous, and also to juxtapose all these different timber qualities. Many of these sounds were made from percussive instruments, manipulating them in such a way (synchronic and quasi synchronic granulation, and source filter synthesis) that they became similar to insect sounds such as cicadas and crickets. Other textures were produced through convolution of insect sounds with water, cracking fire, etc, and finally, the rest were made with analog synthesis using a Mini Moog (analog) and a Waldorf (digital-analog) synthesizer.
The structure of the composition was made by way of different sections, simulating modulations from one ecosystem to another. Nevertheless, sometimes there are drastic changes between sections (which I call quantum leaps), in order to reflect radical transformations that can arrive to a balanced ecosystem due to global warming, fires, human contamination, etc. This piece is dedicated to Françoise Barrière, who has supported my work along the past years, and who has kept an enormous interest on the development of Mexican electroacoustic music.
A second version of the piece was made one year later, adding a wind ensemble constituted by Flute, Clarinet, Flute in G and Bass Clarinet. The sounds of these four instruments added up in the integration of a new acoustic species cohabiting and interacting with the different electronic genera. This new version was crated to be used for a dance coreography by Alicia Sanchez that never happened. It was finally premiered for the first time years later, on February 8th 2019 by the Mexican Cepromusic Ensemble directet by Jose Luis Castillo in the Manuel M. Ponce hall in Bellas Artes, Mexico City.
Esta fue originalmente una composición para 6 canales. Fue comisionada por el “Instituto de música electroacústica de Bourges (IMEB) en Noviembre de 2008 y fue estrenada en el festival de Bourges en Junio de 2009. Todo el material de la obra fue generado en los estudios del IMEB usando programas digitales (MAX-MSP, PEAK, etc.) así como síntesis analógica La obra fue mezclada en parte en Bourges y luego terminada en mi estudio personal en la ciudad de México.
La idea de esta obra fue crear una metáfora sónica de ecosistemas acústicos, inventando de esta manera distintas especies provenientes de diferentes climas y geografías. Quise generar una diversidad de sonidos que se interrelacionaran entre ellos, que realizaran transiciones de texturas ruidosas a sonidos periódicos, pero tomando en cuenta también a los sonidos que existen entre lo discontinuo y lo continuo, y por otro lado haciendo una yuxtaposición de todas estas cualidades tímbricas. Muchos de los sonidos fueron hechos a partir de ataques de instrumentos de percusión, manipulándolos de manera que ( a partir de granulación sincrónica y casi sincrónica y de síntesis cruzada) se volvieran similares a sonidos de insectos como cigarras y grillos. Otras texturas fueron producidas a través de convolución de sonidos de insectos con agua, fugo crepitante, etc., y finalmente, los demás fueron hechos con síntesis analógica usando un sintetizador Mini Moog y un sintetizador Wladorf (digital-análogo).
La estructura de la composición fue realizada a través de distintas secciones, simulando modulaciones de un ecosistema al otro. Sin embargo, algunas veces hay cambios bruscos entre secciones (a los que yo llamo saltos quánticos), para poder así reflejar de manera radical las transformaciones que pueden existir en un ecosistema estable debido al calentamiento global, fuegos, contaminación humana, etc. Esta obra esta dedicada a Francoise Barriere, quien ha apoyado mi trabajo en los últimos años, y quien ha mantenido un enorme interés por el desarrollo de la música electroacústica Mexicana.
Esta es una nueva versión de la obra añadiendo 4 instrumentos de viento para ser ejecutada en una coreografía de danza de Alicia Sánchez que fue una comisión de Instrumenta. Los instrumentos de este modo, representan nuevas especies sonoras que cohabitan con las especies sónicas de sonidos electrónicos que ya existían.