Cantos Rituales
Europe 1992 - México 2003
For: Two digital tracks.
Cantos Rituales (Chantes Rituels)
is a piece I planned and started to work on 1992. The main idea was to search
for different kinds of field sound recordings based in prayers and ritual
singing from all around the world, and to use small fragments of this recordings
and to process them in the computer in order to make a composition. Eventually,
with the years, I made personally different field recordings of this kind
of rituals in different countries of the world (India, Japan, Guatemala, etc)
that are included in the piece.
In this composition I am mixing human voices from different cultures and transforming
them in different ways in such a way that at the end, the composition sounds
as if it was conceived and structured beforehand. It is a sort of hymn dedicated
to all human kind, where I am seeking a spiritual unity common to all, regardless
of their culture and beliefs.
The different type of transformations I used were ring modulation, granular
synthesis, convolution, phase vocoder, and comb filters and multi delays with
the SYTER computer (I used this facility at the GRM studios in 1993 in order
to generate material for this piece).
Cantos RItuales final mix was started at LIEM studios in Madrid Spain in 1993
and at the University of Herdforshire in 1994, but it remained unfinished
until 2002, when I started to do a live version of the composition by mixing
many sound files in real time. This is the final tape version of the piece
that I just finished this year in my personal studio in Mexico City.
Para: Dos pistas digitales.
Cantos Rituales es una obra que concebí a principios de los años
noventa. La idea de origen fue buscar grabaciones de campo basadas en rezos
y cantos de carácter ritual de todo el mundo, y de usar pequeños
fragmentos de estas grabaciones para procesarlos en la computadora y realizar
posteriormente una composición. Eventualmente, con los años
yo realicé distintas grabaciones en varios piases del mundo como en
la India, Japón y Guatemala, las cuales fueron también usadas
en la obra.
En esta composición mezclo voces humanas de distintos tipos y culturas,
y las transformo de diferentes maneras de modo que al final la obra suena
como si hubiera estado concebida y estructurada de antemano. Se trata de una
especie de himno dedicado a toda la humanidad, en el que busco una unidad
espiritual común a todos, sin importar la cultura y las creencias de
cada quien.
Los distintos tipos de transformaciones que usé fueron: modulación
en anillo, síntesis granular, convolución, vocoder de fase,
filtros en peine y multi retardos con una computadora SYTER con la que trabajé
en los estudios del GRM en parís en 1993.
Cantos RItuales fue comenzada en el estudio LIEM de Madrid España (1993)
y en la facultad de música electrónica de la Universidad de
Herdforshire en Inglaterra (1994), pero permaneció inacabada hasta
el año 2002 en el que comencé a hacer una versión en
vivo de la obra mezclando los distintos sonidos en tiempo real. Esta es la
versión final de la obra para cinta sola que terminé en mi estudio
personal en la ciudad de México en 2003.
Cantos Rtuales ganó una mención en el IV concurso internacional
de música por computadora Pierre Schaeffer en Italia en 2003.