4:33
In Collaboration with Ariadna Ramonetti.
Technique: Printed Text in Wall + Audio.
2011 - Cualquier semejanza con el original es pura coincidencia. Le Laboratoire Gallery. México City.
2013 - CON.TENSIONES. Fonoteca Nacional. Mexico City. Curator: G. Santamarina.
4:33 third version: 300 hundred pop songs
4:33 at "CON.TENSIONES". Solo Show at Fonoteca Nacional. Mexico City. 2013.
4:33
In 1952 John cage created his silent work 4'33'' with the intention of converting this emblematic time duration in a kind of container, where any sound alien to the execution of the work would become part of it. 4'33'' can be played in multiple spaces like in a concert hall, the countryside, a noisy avenue in a big city, etc. Every execution is completely different to the others. It is then a silent work where silence can’t exist.
Our version of 4:33 (notice that our title is different, we use the indication used for songs, instead of the 4'33'' minutes and seconds markings) try’s to be the antithesis of Cage’s work. Here, we recollect a big number of Pop music songs including all possible styles, everyone lasting four minutes and thirty-three seconds. Randomness has gathered a big differentiated group of pieces that will keep incrementing in the future. By superimposing all this songs, we try here to erase little by little the huge differences that exist between these different styles, and also, we are trying to reach the utopist possibility of approaching white noise (while mixing new songs, because this is a work in constant progress), a total and homogeneous sound that can only be created with a computer. Could that perfect noise we peruse, be the ideal antithesis of the paradigmatic silence in the work of Cage?. Cages work had its genesis in an idea that grew up in his head a couple of years before: "I would like to compose a piece of uninterrupted silence and sell it to the Muzak Co. This work will last four minutes and a half - because this is the standard duration of canned music - its title will be Silent Prayer....". This is why our inspiration and intent to include mass media commercial songs.
The first 4:33 version (prresented at the Le Laboratoire Gallery in 2011), was made out of 100 songs. In the third version of this work, we gathered 200 more titles thanks to the playlists offered generously by Nicolás Pradilla, Juan Carlos Matus and Xavier Escárcega. The work will keep growing form 100 to 100 titles until it gets to1000 or more.
4:33
En 1952 John Cage crea su obra silenciosa 4'33'' con la intención de convertir esa duración en una especie de contenedor en el que cualquier sonido ajeno a la ejecución de la obra se convertiría en parte de ella. 4'33''puede realizarse en múltiples espacios como en una sala de conciertos, en el campo, en la avenida ruidosa de una ciudad, etc, lo que logra que cada ejecución sea completamente distinta de las demás. Se trata paradójicamente de una obra silenciosa en donde no puede existir el silencio.
Nuestra paráfrasis a Cage tiene como título 4:33 (nótese el cambio de escritura, siendo este uno que se usa para las canciones de los discos, mientras que el de Cage es la indicación de una duración de tiempo en general), y busca ser la antítesis de su obra. En ella, recolectamos un gran número de canciones de música Pop de todos los géneros posibles que duran cuatro minutos y treinta tres segundos, en donde el azar ha reunido a un cumulo diferenciado de obras que se enciman unas sobre otras, y que seguirá incrementándose en el futuro. Intentamos aquí por un lado borrar poco a poco las enormes diferencias que existen entre los distintos géneros, y por el otro, acercarnos a la utópica posibilidad de que al seguir mezclando canciones lleguemos poco a poco al ruido blanco, un ruido total y homogéneo que solamente puede ser creado con una computadora.
¿Ese ruido perfecto e imposible que anhelamos, pudiera ser tal vez la perfecta antítesis del silencio paradigmático de la obra de John Cage?
Finalmente, es importante decir que la intención original del compositor norteamericano para la realización de su obra inspiró nuestra propuesta. Esta tuvo su génesis en una idea surgida unos años antes de realizarla (1948): "quisiera componer una pieza de silencio no interrumpido y vendérsela a la Muzak Co. Esta obra durará 4 minutos y medio - ya que esta es la duración estándar de la música enlatada - su título será Rezo silencioso....".
La primera versión de 4:33 (presentada en la galería Le Laboratoire en 2011), fue de 100 canciones. En la tercera versión de la obra logramos reunir 200 títulos más gracias a los playlists que nos ofrecieron generosamente Nicolás Pradilla, Juan Carlos Matus y Xavier Escárcega. La obra seguirá creciendo de 100 en 100 títulos hasta llegar a 1000 o más.